iPad i förskolan och paddagogik


Soundtouch

Idag fick jag möjlighet att äntligen få följa med till Kulturhuset och lyssna på klokheter om förskolan och hur man kan använda iPads i undervisningen. Förra veckans event fick jag hoppa över då Malte skulle ha ett feberfritt dygn hemma, men eftersom intresset var så stort så anordnade man snabbt ännu en dag med samma upplägg, samma föreläsare och innehåll. Spännande och intressant för mig, inte bara för att jag är intresserad av skolfrågor utan också för att jag är mamma till ett förskolebarn!

Här hemma använder Malte ”sin” iPad dagligen. Jag imponeras av hur fort han lär sig en ny app, det tar inte alls lång tid då allt är så lekorienterat. Han vet hur man låser upp knapplåset, han vet hur man bläddrar i menyerna, han vet hur hans favoritappar ser ut och fungerar och han vet hur man går tillbaka till menyn. Mer än så finns ju inte ens att kunna!

Vi fick lyssna på Lena Gällhagen, e-utvecklare i Nacka kommun, berätta hur man i Nacka (kommunen i mitt hjärta) tänker kring fördelarna med iPaden och hur man har köpt in ett flertal till kommunen. Efter henne var det the big boss Hans Renmans, VD för Rektorsakademien och TÄNK OM, tur att prata om varför det är så viktigt med digitaliseringen av skolan och att ALL forskning bara pekar på fördelar med den! Avslutningsvis berättade Elisabet Wahlström, biträdande rektor för Stensötan och Strandparkens förskolor i Nacka, om deras konkreta erfarenheter av iPaden i verksamheten. Hon berättade om samspelet eleverna emellan och hur de samarbetade runt en gemensam iPad. Avslutningsvis gick hon igenom namnen på några av de appar som de använder sig av och jag riktigt hörde hur det smattrade i lokalen när folk antecknade. Jag gjorde det samma!

Jag fick lära mig två nya begrepp idag: digitala infödingar och digitala invandrare. Jag är en digital invandrare. Jag minns tiden före Altavista, jag minns när min familj skaffade vår första dator. Digitala infödingar, barn och ungdomar födda efter 1989, har alltid haft en dator hemma, datorn har alltid varit närvarande och de vet inte ens vad Altavista är! Självklart måste skolan anpassa sig efter det, självklart ska datorn vara en lika självklar del av skolan som livet i övrigt. Varför envisas med att separera de två?

Läs Hans Renmans blogginlägg om förra veckans event på Kulturhuset HÄR. Det finns liksom inga anledningar till att backa nu när vi är på gång.

En av favoriterna – Balloons!

4 svar på ”iPad i förskolan och paddagogik

  1. Åh. Vi behöver en padda här hemma, jag är bara inte beredd att betala det de vill ha för den i butik.. 🙁

  2. Missförstå mig inte, jag är för datorer, MEN när barnen kommer hem med skolläxor som kräver att man har en dator hemma, då är jag EMOT. Alla barnen har inte en dator hemma, inte ens idag, bara i Nacka kommun finns det över 1300 barn som räknas som FATTIGA, minderåriga barn pratar jag om nu. Och även dom måste ha samma förutsättningar i skolan…

  3. Visst är det så! Och då är det ju så bra att skolor tar sitt ansvar och köper in datorer till sina elever, precis som arbetsgivare ger sina anställda en varsin dator att arbeta med. För (missförstå mig inte) vi kan inte backa och utestänga datorn från skolan för att det finns barn som lever i fattiga förhållanden, det förlorar vi alla på. Det kommer tyvärr alltid finnas de som inte har samma förutsättningar i skolan, på ett eller ett annat sätt, men vi kan ju inte stå stilla för det.

  4. Nej, man ska absolut inte sluta använda datorer i skolan, och kan skolan låna ut datorer till eleverna så är det jättebra! Men jag kommer ihåg när Max gick i trean, det var ett tag sen, och då kom han hem med en läxa som förutsatte att han hade en dator hemma. Och han hade tur, endast 6 månader innan hade jag kopplat in internet. Men alla hade inte. Och då är det fel! Att misslyckas i skolan för att man inte har ambissionen är en sak, men att misslyckas i skolan för att man är född i ”fel” familj är en helt annan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *